Biar
apa pun kedudukan wanita pada saat itu, yang pasti, hokum ciptaan nafsu manusia
tidak pernah adil dalam meletakkan taraf dan menilai peranan wanita sehinggalah
datangnya Islam sebagai cahaya pembela yang
member sinar baru kpd wanita
malah sinarnya menerangi seluruh alam buana. Firman Allah SWT dalam
kalam-Nya;
“Sesungguhnya Aku tidak mensia-siakan amal orang-orang yg
beramal di antara kamu, baik lelaki mahupun wanita, kerana sebahagian kamu
keturunan dari sebahagian yg lain,” (Surah Ali Imran;195) Begitu juga firman
Allah SWT dalam Surah Al-Ahzab ;35
Menurut perspektif Islam, lelaki dan wanita saling melengkapi dan saling memerlukan antara satu sama lain. Di bawah naungan syariat Islam, wanita mendapat tempat yg layak dan terhormat dalam kedudukan sosial, hak ekonomi, undang-undang hak waris dan milik. Kewajipan menuntut ilmu bagi kaum wanita sama haknya dengan kaum lelaki. Selain itu, wanita diciptakan sebagai penenteram dan penenang hati. Pada dirinya tersimpan khazanah kasih saying, kelembutan, kecantikan dan keindahan. Wanita juga berperanan penting sebagai penyambung zuriat dan orang pertama yg member pendidikan kpd generasi yg dilahirkannya. Islam juga mengiktiraf kecerdasan pemikiran wanita. Jika bangsa Eropah baru bergerak pantas dalam melaungkan emansipasi wanita pada abad ke-15, tapi Islam telah pun memulakannya sejak abad ke-7 Masihi lagi.
Sejarah Islam mencatatkan bagaimana hebatnya peranan wanita-wanita di zaman tersebut menjadi salah satu penyumbang utama kea rah pembentukan tamadun ummah. Wanita-wanita syurga acuan kitabullah yg termaktub dlm lembaran sejarah telah menunjukkan peranan yg cukup penting sebagai puteri, saudara wanita, isteri, ibu dan mujahidah yg solehah untuk dijadikan ikutan ummah sepanjang zaman.
Hayatilah peranan Fatimah az-Zahra r.a. sehingga menjadi puteri kecintaan Rasulullah SAW dan darjatnya diangkat mulia oleh Allah SWT sebagai penghulu bidadari di syurga. Sudah pasti bukan calang-calang wanita yg boleh bertakhta sedemikian agung. Demikian peranan yg dibuktikan oleh Fatimah Az-Zahra r.a. atau ‘Ummu Abiiha’ untuk melayakkan dirinya menerima pengiktirafan oleh Allah dan Rasul-Nya. Walaupun beliau merupakan puteri Rasulullah SAW, namun beliau tidak hanya dudukk di khemah besar ketika dalam peperangan, tetapi beliau cekal bekerja di antar kilatan pedang dan anak panah. Beiau berusaha memberikan makanan dan ubat kepada kaum muslimin yg berperang. Keperibadiannya yg mirip peribadi Rasulullah SAW memahkotakannya indah di hati setiap insan sebagai az-Zahra (bunga yg cemerlang), at-Thohirah (yg suci), Al-Muta’abidah (ahli ibadat) dan az-Zahidah ( yg zuhud). Begitu juga kedudukannya istimewa di hati Rasululllah SAW yg sangat menyayangi dan mencintainya kerana Fatimah az-Zahra adalah puteri yg berbakti dan memuliakan orang tua.
Fatimah binti al-Khattab pula menunjukkan teladan sebagai saudara wanita solehah. Beliau begitu kuat jiwanya berhadapan dengan abang-abangnya Umar al-Khattab, sambil mengalun Surah Taha, ayat 1-8. Biarpun beliau sedar abangnya itu sangat digeruni dengan pedang yg sentiasa terhunus, namun demi kasih seorang adik, keindahan risalah Nabi Muhammad SAW mesti juga disampaikan. Hatinya sarat doa dan harapan agar kebenaran risalah itu akan meresapi hati abangnya walaupun nyawanya menjadi taruhan mata pedang Umar al-Khattab. Sehinggalah kekentalan beliau membawa kepada pengislaman Sohabi Jalil yg terbilang itu. Fatimah al-Khattab sempat melihat saudara lelakinya itu menjadi Amirul Mukminin bagi Khilafah Islamiyyah, lalu berkata,”Sungguh, di belakang setiap lelaki mulia itu ada wanita yang mulia.”
Semua Ummahatul Mu’min r.a. menunjukkan telada yang baik tentang peranan wanita sebagai isteri. Rasulullah pula menunjukkan contoh mulia tentang pemilihan isteri-isteri baginda. Semuanya dipilih untuk tujuan menjadi pembantu urusan dakwah baginda dan mempunyai kepentingan dalam strategi siasah dakwah. Paling utama ialah Sayidatina Khadijah binti Khuwailid sehingga namanya tetap utuh di hati suami biarpun telah dimakan bumi. 25 tahun beliau setia di atas jalan dakwah suami tercinta sebagai penyejuk hati ketika baginda dalam kegoncangan jiwa dan pembela ketika saat kesukarannya. Beliau menyayangi baginda sepenuh jiwa dan raga sehingga sanggup mengorbankan seluruh harta kekayaannya demi Islam. Tidak hairanlah beliau menjadi sanjungan Rasulullah SAW dan pernah mendapat salam daripada Allah SWT dengan janji sebuah istana terbina untuknya di syurga. Ummu Hani’ atau Fakhitah binti Abu Thalib pula diiktiraf kemuliaannya sebagai seorang ibu yg sangat menyayangi anak-anak kecil oleh Rasulullah SAW kerana beliau rela mengorbankan kemuliaan menjadi salah seorang ummul mu’minin demi menumpukan sepenuh perhatian kepada anak-anak kecilnya. Rasulullah menhormati pendapat ibu mulia ini, iaitu beliau ingin mendidik anak-anak sepenuh masa sebagi hujah untuk menolak pinangan Baginda SAW.
Selain itu, srikandi-srikandi generasi awal menjadi qudwah sebagai wanita yg sentiasa bertaubat dan berhijrah. Lihatlah Hindun binti Utbah r.a., pemakan hati Saidina Hamzah r.a., akhirnya bertaubat, lalu pernah muncul sebagi pemimpin wanita-wanita Muslimah untuk menghalang tentera Rom pada waktu perang Yarmuk.
Ummul
Mu’minin Ummu Salamah r.a. pula mempunyai sejarah yg mulia dalam Islam bersama
bekas suaminya Abu Salamah r.a. dan anak lelakinya. Mereka termasuk golongan
as-sabiqunal awwalun (generasi awal dalam Islam) dan hijrahnya ke Madinah
bukanlah hijrah yang pertama baginya sekeluarga. Wanita itu berperanan sebagai
pahlawan seperti Khaulah Al-Azwar r.a. dan Nusaibah (Ummu Umarah) si panglima
Ansar r.a. malah Ummul Mu’minin Shafiyyah r.a pernah mengacung pedangnya dan
membunuh seorang Yahudi pengkhianat.
Ummul
Mu’minin Aisyah al-Humaira’ r.a. pula menjad contoh intelektual terbilang,
fuqoha’ Madinah yg menjadi rujukan, dan periwayat hadis yg unggul. Beliau juga
alim dalam ilmu perubatan. Manakala, wanita juga berperanan sebagai jururawat
seperti Rudaifah r.a., jururawat pertama dalam Islam dan Rubayyi binti Mu’awwiz
r.a. yg menurut jejak langkahnya. Catatan-catatan sejarah yang indah tentang
calon bidadari syurga ini menjadi petunjuk bahawa peranan wanita tidak sekadar
pemuas nafsu atau penyambung keturunan dan pengurus rumah tangga semata-mata
malah peranan wanita jauh lebih luas skopnya dalam perspektif Islam, agama pembela
kaum wanita. Alangkah jahilnya apabila asa sesetengah orang yg berpendapat
bahawa nasib dan gerakan wanita Islam adalah lambat dan terhad malah dikekang
oleh akidah Islamiyyah. Betulkah Islam itu mengehadkan ruang gerak kerja
wanita, atau Islam memberikan panduan kea rah matlamat gerakan wanita yg sebenar? Islam dating
mengangkat darjat dan mengiktiraf peranan wanita lantaran itu setiap wanita
haruslah kembali menghayati Islam.
Sesungguhnya,
untuk kembali menghayati Islam kita perlu kembali kepada madrasah Rasulullah
SAW, iaitu proses awal tarbiah Islamiyyah (pendidikan) yg dilaksanakan
Rasulullah SAW di bawah petunjuk Ilahi bukan selain-Nya. Asas untuk memperbaiki
ummah ialah dengan memperbaiki usrah (keluarga) dan permulaan untuk memperbaiki
usrah ialah dengan memperbaiki individu termasuklah wanita. Usrah akan sempurna
apabila wanita sedar akan peranannya.
Wanita disebut al-asatizatul alm (mahaguru alam), iaitu mahaguru yg mula-mula sekali berperanan untuk mendidik generasi kita (atau mana-mana generasi sekalipun). Wanita yg tangannya menghayun buaian mampu menggegarkan dunia. Sehingga ada ungkapan yg mengatakan wanita itu sungguh mempengaruhi hidup manusia ; seorang ibu itu memerlukan 20 tahun untuk mendidik anaknya tetapi seorang wanita jahat hanya memerlukan 20 saat untuk menggoda dan menjatuhkan seorang lelaki. Bagi seorang wanita bergelar Muslimah Sejati pula, dia tidak pernah lari dan lalai dalam mengikuti system Islam dalam keadaan apa sekalipun walaupun terasing dan terbuang. Dia tidak membiarkan hawa nafsunya lepas bebas laksana seekor haiwan liar sebagaimana wanita barat, melainkan memagarinya dengan lunas-lunas Islam yang agung dan luhur. Wanita Islam yang berkualiti seperti itulah wanita sebenar yg mampu mencabar tamadun Barat yg secular itu. Di tangannya penentu jaya atau tidaknya sesuatu bangsa atau baik buruknya akhlak sesuatu kaum. Runtuhnya akhlak mereka penentu runtuhnya sesuatu kaum.
Sebagai pendidik ala mini, setiap wanita perlulah melalui proses Tarbiyah Islamiyyah dan jika tidak terlaksana proses ini maka malanglah generasi Islam kerana mendapat didikan daripada wanita-wanita yg tidak mempunyai persiapan Islam. Oleh itu, wanita perlu memahami peranan mereka kerana kesannya amatlah mendalam yangmana mereka mampu memperbaiki masyarakat seiranya dihalakan matlamat ke sana. Justeru, setiap wanita hendaklah memperbaiki diri dengan mendidik hati sanubari semoga mendapat asas untuk memperbaiki keluarga serta orang lain dengan fikrah Islam sebenar yang tulus suci. Tarbiah yang dimaksudkan perlu diperjelaskan maksudnya agar tidak mendapat perspektif yang sukar dan samar di minda wanita.
Matlamat utama tarbiah adalah untuk melahirkan insan yang meletakkan Allah sebagi Rabb (Tuhan) dan penyembahan kepada-Nya adalah mutlak, hanya kepada-Nya bukan selain-Nya. Pendek kata, melahirkan insane yg hidupnya henyalah untuk Allah sehingga setiap urusannya dan urusan masyarakat ditadbir dengan hukum-hukum Allah. Persiapan inilah yg perlu meresapi ke naluri wanita, malah setiap insan sepatutnya. Tarbiah pula ialah penggunaan cara atau pendekatan yg paling berkesan untuk berinteraksi dengan fitrah manusia dan menambat hati mereka dengan cara hidup Islam sesuai dengan kemampuan dan uslub (cara) masing-masing. Begitulah mudahnya tarbiah dan mampu dilaksanakan oleh setiap wanita secara psikologi sebagai mahaguru alam.
Sesungguhnya, wanita memang benar-benar mendapat tempat yg mulia, dihormati, dan disanjung tinggi oleh Islam. Pengurniaan taraf wanita ini memang tercatat dalam al0Quran dan as-Sunnah, iaitu pengurniaan daripada Allah dan Rasul-Nya. Daripada Bilal bin Rabbah r.a., katanya, “Pada suatu hari aku menyaksikan Rasulullah SAW membuat empat garis di atas bahu sambil berkata bahawa wanita yang paling mulia di syurga adalah Khadijah binti Khuwailid, Fatimah Az-Zahra binti Muhammad, Mariam binti Imran dan Asiah isteri Firaun.” Inilah sebenarnya srikandi terunggul yang harus dlietakkan ke depan sebagai contoh teladan dalam rangka kita kembali kepada hakikat Islam. Serikandi-serikandi ini benar-benar berperanan sebagai wnita solehah yang mukminah sepanjang hidupnya. Justeru, wajarlah sirah serikandi-serikandi ini dibaca, difahami, dihayati dan dicontohi agar peranan agung mereka dalam pembentukan ummah tetap diwarisi oleh wanita-wanita solehah setiap zaman.
Skop peranan wanita adalah luas meliputi peranannya sebagai anak solehah (baik-penyejuk mata orang tua), isteri aqilah (bijak-menambat hati suaminya), ibu mithali ( contoh-ikutan yang baik buat anak-anaknya), hamba Allah yang mutia’ah (taat- patuhi suruhan dan jauhi larangan-Nya), individu Muslimah ( berperibadi Islam-membaiki diri dan menunaikan kewajipan seorang Muslimah serta disulami bunga-bunga akhlak yang menawan) serta mujahidah mukminah ( menyumbang kepada tertegaknya Islam di muka bumi). Setiap wanita perlu menghayati peranan-peranan ini sebagai elemen yang saling berkaitan dan satu kewajipan yang perlu dilaksanakan secara serentak. Maka, sudah tentu peranan-peranan ini perlu dilaksanakan oleh seorang wanita sepanjang hidupnya.
Rujukan; {1) Al-Quran 2) As-Sunnah 3) Habshah Md.Nor ,
Wanita Solehah, kedudukan dan personality serta cirri-cirinya, Cetakan Pertama
(Kuala Lumpur ; Darul Nu’man. 1996), 4) Mustafa Ramadhan, al-Mukminah
as-Solehah, Cetakan Pertama Shah Alam ; 1984). 5) Dr. Walid Litfullah, Wanita
Muslimah dan cara mengatasi budaya Barat, Cetakan Pertama (Kuala Lumpur ;
Pustaka Al- Mizan,1989. 6) Afzalur Rahman. (Penterjemah; Zaleha Ahmad)
Ensiklopedia Sirah, Peranan Wanita, Cetakan Pertama (London ; Muslim
Educational School Trust,1988) 7) Mohammad Tharir Badrie. Menjawab Tuduhan dan
Kebohongan tentang Isteri-Isteri Rasulullah, Cetakan Pertama (Jakarta ; Pustaka
Panjimas, 1983) 8) Syeikh Muhammad Ali Qutb. Wanita Syurga dan Wanita Neraka,
Cetakan Pertama (Kuala Lumpur ; Darul Nu’man.1994)} Seindah Mawar
Berduri,Fatimah Syarha Mod Noordin, Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur 2009.
Comments
Post a Comment