Skip to main content

Ceramah Selamatkan Al-Aqsa dan Palestin


Ustaz Jafri bin Abu Bakar

Palestin merupakan tempat yang penting untuk umat Islam.
Tempat di mana merupakan kiblat kedua setelah masjidil haram

Org pertama yg akan bangkit selepas berlakunya kiamat ialah Baginda Nabi Muhammad SAW. 
Hari yang akan ada orang bahagia dan ada yang akan celaka!
Nabi akan bertanyakan di mana umatnya.. Baginda akan mensyafaatkan umatnya..
Baitul Maqdis akan jadi tempat perhimpunan seluruh makhluk. Terdiri daripada tanah perak.Baginda bertanya bagaimana dengan umat-umatku yang berdosa??
Kita manusia akan bangun tatkala sangkakala ketiga...

Matahari berada sejengkal di atas kepala. masyaAllah..menggelegaklah kepala.
Apabila umatnya diseksa apabila melihat neraka, mereka menangis sehingga kering air mata, keluar air mata darah.. Nabi-nabi yang lain ketakutan melihat mereka sampaikan Nabi Muhammad SAW bersujud meminta pertolongan daripada Allah..
Palestin akan dihujani ujian, masalah sehinggalah sebelum berlakunya kiamat. Apabilakiamat akan berlaku, Palestin akan tenang, damai..
Kemudian Nabi Isa akan bangkit memerintah dunia.
Tempat yang akan lahirnya Nabi akhir zaman...
Yathribb(Madinah) diceritakan dalam kitab-kitab mereka, orang menunggu Nabi akhir zaman, Nabi Muhammad SAW, Ada kelompok aus dan khazraj.

Kalau orang boleh berbangga dengan pakaian barat, pasaipa kita nak segan dengan pakaian sunnah???
Mencintai nabi dengan mengikut cara baginda. 

Orang Yahudi akan ikut 'milllah' mereka, cara mereka. 
Sehinggakan doktrin yang dimasukkan dalam kepala apabila memakai pakaian islami ialah ekstrem..
Sehinggalah kelahiran Nabi, mereka lihat bukan daripada golongan mereka.m
Kisah Nabi Ibrahim, Siti Sarah, Siti Hajar, Nabi Isa, Nabi Yaakob, bani Nabi Isa, semuanya dari kalangan bani Israel..tetapi Nabi Muhammad bukan dari kalangan mereka.
Mereka,orang Yahudi pandai membaca kitab mereka yang diceritakan nabi akhir zaman. Setelah kelahiran nabi, ibunya, Aminah terserempak dengan orang Yahudi, dan mereka menyoal siasat tentang bayinya.. Kesemua soalan menunjukkan ciri-ciri nabi akhir zaman sehinggalah soalan terakhir ditanyakan , adakah bayi itu anak yatim?,, lalu ibunya menjawab,dia ada ibu dan ada ayahnya... Lalu orang Yahudi berasa selamat, jika bayi itu anak yatim, maka mereka akan bunuh bayi itu..

Kisah perdagangan di Syams
Abdullah bin Ubair bin Salur adalah dari bani qainuqa',
Ingin mengetuai perdagangan, kerana ingin jadi ketua, bukan kerana cintakan Nabi..
Dialah Mastermind untuk peperangan yang berlaku, menemukan orang Muslimin dengan Yahudi, perang Uhud dan beberapa lagi peperangan ..

Labik ibnu 'Aisam..
Menghantar sihir kepada nabi..
Lalu Allah menurunkan surah 3 qul untuk Muhammad SAW..
Itulah amalan nabi untuk mengelakkan sihir..
Lunjurkan kaki menghadap kiblat, membaca surah 3 qul, kemudian tiup kanan,kiri dan lumurkan sehingga ke kaki..

Kemudian nabi diracun. Zaynab binti Haris (isteri pemimpin Yahudi) meracun kambing yang akan dimakan Nabi. 
Nabi suka makan daging di betis kambing.. Waktu itu turunlah ayat, dan nabi pergi bertemu dengan orang tersebut dan bertanya adakah betul dia meletakkan racun. Lalu wanita itu menjawab dan mencabar nabi supaya makan untuk membuktikan bahawa dia tidak akan sakit apabila diracun. Lalu nabi makan dan alhamdulillah nabi selamat. Tetapi apabila di hujung-hujung nyawa baginda merasakan sakit kerana kesan racun itu.

Tidak sempurna iman kamu apabila kamu mencintai sesiapa sahaja lebih daripada cinta kepada Nabi SAW..
Kita perlu berkhidmat kepada ibu dan abah sehingga hari mereka meninggal. Kita perlu menjadi orang yang terakhir berkhidmat pada hari kematian mereka.. Memandikan, mengkafankan, menyembahyangkan mereka.. 
Sayang kepada mak, abah melebihi nabi, belum tentu kita akan masuk syurga, silap-silap kita menarik mereka ke neraka.. Na'uzubillahiminzalik...

Bagaimana ingin bermimpi bertemu Rasulullah??
Perlu berkehendakkan kepada nabi, merindui Baginda dengan selawat, selalu dengar kisah hidup baginda.. Mengikuti sunnah baginda..

Hadiratul Quddus, bertemu Allah,
Malaikat Jibril bawa Nabi SAW naik atas mimbar, nabi membaca Al-Quran..
Kita akan tenung,seronok dan tidak puas melihat Nabi..
Mahu berada dalam keadaan sebegitu, kita perlu calonkan diri kita menjadi ahli syurga.

Talhah bin Ubaidillah, dengan 7 yg lain telah syahid,mempertahankan nabi dari diserang, menahan tubuhnya sehingga ditetak 39kali, tidak sanggup mati kerana ingin mempertahankan baginda...nabi jatuh, patah gigi dan terjatuh ke dalam lubang perangkap musyrik..


Abdullah bin Saba' -->!wujudkan kaum Syiah
Sehingga ke zaman Turki uthmaniyyah,
Teodor herzl (1988) kononnya nak membantu, tetapi mahukan tanah di Palestin, lalu Sultan Abdul Hamid tidak mengizinkan, walau seinci pun tanah itu diambil..kerana tanah itu milik umat  Islam..

5 fasa dalam kehidupan
Kenabian-khulafa al-Rasyidin --khalifah kerajaan  Turki (1924) -- Islam fragile, ibarat buih di laut, imam rendah, munculnya imam mahdi, yakjuj dan makjuj, --ketenangan, Islam kembali berkuasa, nabi Isa

Ulama berpendapat mengikut pengiraan,dalam range 27 tahun ini,semua yang di fasa 4 akan berlaku..

Baison satu daerah di Palestin berlaku kering
Tasik kering
Mataal zaghar

Sungai qura' 

APA YANG KITA BUAT UNTUK MEMBEBASKAN PALESTIN

Cara yang boleh kita buat..
1) Al ikhsa , merasai bahawa mereka sebahagian daripada ahli keluarga kita.
Tidak sempurna iman seseorang itu mencintai saudara mereka sebagaimana mereka mencintai diri sendiri
2) pentingkan kalimah tauhid, jauhkan persengketaan, fokus kepada musuh Yahudi
3) kembali kepada ilmu,
4) bebaskan diri dari sifat wahn, cinta dunia dan takut mati... 
5) cara untuk kita bebaskan Palestin, memahamkan pasangan kita , mendidik anak-anak menya
6) mempersiapkan generasi untuk turut membantu rakyat Palestin 
7) mempersiapkan material, belajar kemahiran-kemahiran yang boleh dilakukan untuk membantu rakyat Palestin, memanah,mengendalikan senjata..
8) berniat untuk berjihad
Jihad niat bersungguh-sungguh, jihad harta (boleh dilakukan pada awal-pagi,menabung)
9) doa supaya Allah bantu saudara-saudara di Palestin..

Jangan pandang sedikit usaha kita, kemungkinan ia akan bantu dalam pembebasan Palestin..
Ingat!!! Allah pandang pada usaha kita..


Elnino = kering berlaku pada 1435, 
Jika jadi pada 1436, mungkin signifikan dengan turunnya dajjal, kita akan lapar sangat-sangat..ju'aljiddan..

Hafal lah surah Al-kahfi

Tanda Allah mula berpaling daripada kamu
1) apabila kamu disibukkan dengan benda yang tidak memberi manfaat kepada kamu




Comments

Popular posts from this blog

Makna FIQH

Alhamdulillah Ya Allah diberi kesempatan untuk bersama-sama menuntut ilmu dalam taman-taman syurga di Seminar Fiqh Wanita anjuran Majlis Ilmu Pulau Pinang walaupun mendaftar lambat, sehari sebelum program. Allah sebaik-baik perancang. Majlis dimulakan dengan ucapan dan seterusnya pengisian tazkirah ringkas oleh Imam Masjid Abdullah Fahim yang mana beliau diminta pada saat-saat akhir untuk memberi tazkirah sementara menanti kedatangan Ustazah kesayangan, Ustazah Norhafizah Musa yang delay flightnya.  Ma Ma'ana Fiqh Ya Muslimah?? Fiqh bererti Fekah. apa itu fekah? Fekah bererti faham, satu nikmat yang sangat besar. Tahu dengan sebenar-benar tahu. (Makrifahbittaqif) Dan apabila kita tahu sesuatu ilmu itu, hendaklah kita beramal dan berkongsi kerana hakikat ilmu untuk dikongsi.  Wanita dan Gelisah Setibanya ustazah Nurhafizah di ILP, terus di mulakan majlis. Ustazah menceritakan tentang gelisahnya dirinya pada awal pagi tadi untuk melalui beberapa ujian di airport. Ustazah menghadiahka

k-FIQH --> Wanita Solehah Pendamai Dunia

Bismillahirrahmanirrahim.. entry kali ini adalah sedikit perkongsian yang saya dapat di konvensyen fiqh wanita dan Islam. Salah satu tajuk yang telah dibentangkan adalah Wanita Solehah Pendamai Dunia oleh Dr. Zaharuddin Abdul Rahman. Kami telah dibekalkan beberapa keping 'lecture note' supaya tidak ketinggalan semasa sesi pembentangn tersebut. Sesungguhnya apabila disingkap sejarah yang lalu, kedudukan wanita di muka bumi ini sangat dipandang rendah, apatah lagi pada zaman jahiliyyah. Wanita sebelum Islam muncul sangatlah diperkotak-katikkan. Umar Al-Khattab pernah berkata: "Kami semasa jahiliyyah tidak menganggap wanita itu mempunyai apa-apa (nilai). Sebelum Islam datang, apabila wanita sedang dalam haid, mereka dihalau keluar dari rumah kerana dianggap sangatlah jijik. Bayangkan, setiap bulan wanita akan dihalau keluar dari rumahnya. Astaghfirullah, jijik sangatkah wanita yang sedang haid, padahal apabila haid, wanita itu sedang mengeluarkan darah kotor dari ba

Tika hati gundah gulana

Ya Allah .. hanya kepada-Mu aku mohon.. supaya menenangkan hati yg gundah gulana tatkala masalah melewati diri ini.. Ya Rabbul Izzati.. bantulah hamba-Mu ini supaya tabah menghadapi ujian dari-Mu.. Aku bersyukur Ya Allah yg telah mengujiku dan memberi peringatan agar tidak leka dgn keduniaan semata2.... "Hidup tidak boleh berpandukan perasaan hati yg kadangkala boleh menjahanamkan diri sendiri. Perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima sesuatu atau membuat sesuatu dgn baik berlandaskan kenyataan." "Orang yang cekal dan mempunyai keyakinan diri yang tinggi, tidak pernah merasa terancam dengan perkataan atau perbuatan yang remeh dan tidak disengajakan. Sebaliknya mereka akan menumpukan perhatian ke arah mencapai matlamatnya." "Jangan lakukan semua yang kamu ketahui, jangan berbelanja semua yang kamu miliki, jangan percaya semua yang kamu dengar dan jangan memberitahu semua yang kamu dengar." "Doa memberikan kekuatan pada orang yang